woensdag 29 februari 2012

ALUMINIUM IN DEODORANT

Aluminium is na zuurstof en silicium het meest voorkomende element in de aardkorst. We worden er dus dagelijks ongewild aan blootgesteld. Maar ook in andere producten wordt een vorm van aluminium gebruikt, zoals bij de verpakking van voeding en in cosmetica.
In ongeveer 75% van de deodoranten wordt aluminium gebruikt als anti-transparant. Het is effectief, maar die aluminium kan je huid binnendringen. Vooral na het scheren wanneer je huid gevoeliger en beschadigd is. 




Over de effecten van aluminium is wederom al veel gediscussieerd. Er is een vermeende relatie tussen Alzheimer ziekte en de giftigheid van aluminium. Autopsies hebben hoge concentraties van het metaal aangetroffen in de hersenen van mensen die aan de ziekte hebben geleden. Ook zou het aluminium in deodorants kunnen leiden tot borstkanker.
Over deze effecten is er nog steeds geen wetenschappelijke zekerheid, en dus veiligheid, toch blijven producenten aluminium gebruiken. 


Het is beter om geen deodorant op te doen na scheren want dan dringt het tot zes keer meer door in de huid. Spuitbussen verhogen het risico, want de kans is erg groot dat het product ingeademd wordt.


Meer informatie over aluminium kan je hier vinden. 

2 opmerkingen:

  1. Joh wat een interessant nieuwtje! Dat wist ik niet!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik gebruik sinds een tijdje een mineralen spray, werkt echt fijn. ook heb ik een spray van niveau pure & natural, zit volgens mij ook geen aluminium in. vind het geen fijn gevoel allemaal aluminium in mijn lichaam te krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen