zondag 15 april 2012

PLASTIC IN COSMETICS

In veel scrubs voor lichaam en gezicht zitten kleine plastic bolletjes die je huid zouden moeten ontdoen van dode huidcellen. Maar waarom moet dit plastic zijn? We spoelen ze gewoon weg en zo komen ze blijkbaar in de zee terecht. Wanneer je bij de ingrediënten op het pakje iets ziet staan als polyethyleen (PE), polypropyleen (PP) of polyethyleen terephtalaat (PET), weet je dat er plastic in zit.


Als je besluit om scrubs met plastic te vermijden, kan je in deze lijsten zien welke producten wel en welke geen plastic bevatten. 
En hier kan je meer informatie vinden over plastic in verzorgingsproducten. Ook is er een enquête te vinden tegen het gebruik van plastic.
Morgen toon ik jullie hoe je gemakkelijk zelf een scrub kunt maken, zonder plastic natuurlijk!

6 opmerkingen:

  1. Goed om dit onder de aandacht te brengen. Ik probeer vaak zelf scrubs te maken, hoewel ik ook voor het gemak zwijk van een prefab scrub.

    Ik ga er tegenwoordig meer op letten, dat dit is te erg voor het milieu.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ja wat raar eigenlijk die plastic bolletes.. ik heb een keer een docu op discovery gezien, over een bepaalde plek in de stille oceaan waar door bepaalde stromingen al het plastic wat in zee terecht komt naartoe drijft. het ziet er dus echt zo uit als op die foto hierboven (al is deze foto volgens mij van de tsunami van japan - logisch dat er dan zoveel vuil in het water zwerft).
    ik kan de docu helaas niet terug vinden zo snel maar het was echt bizar! ook allemaal vissen die dat inslikten en daardoor doodgingen of een hele rare vorm aannamen (ze groeiden dan om de fles heen)..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Klopt! Die kleine plastic bolletjes uit scrubs etc kan je wel zien, maar ze zijn maar een millimeter groot. Zeedieren zien ze dan aan als plankton en eten ze op. Maar giftige stoffen hechten zich snel aan plastic waardoor de dieren deze stoffen ook binnenkrijgen!
    Ik weet niet zeker of de foto van de tsunami is, maar zo is er in ieder geval ook een hele hoop afval in het water terechtgekomen. Men zegt inderdaad dat er een soort afval eiland ontstaan is.
    Ik geloof maar dat alle kleine beetjes helpen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb de foto bron opgezocht! Het is een foto van Dimitar Dilkof en dit is de beschrijving die er bij stond: "Volunteers try to clear a dam which is filled with discarded plastic bottles and other garbage, blocking Vacha Dam, near the town of Krichim on April 25, 2009. AFP PHOTO / DIMITAR DILKOFF"

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Plastiek in scrub, omg. Dit wist ik eigenlijk echt niet. Naast dat het vervuilend is vind ik het ook niet zo'n fijn idee om plastiek op je huid te smeren. Ik ga even op de lijst kijken, dankjewel voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen