vrijdag 6 april 2012

DIY: SOAP FOR THOSE WHO CAN'T WAIT

De vorige keer legde ik jullie al uit hoe je zelf zeep kan maken. Maar deze zeep moet 4 tot 6 weken rijpen voor je hem kan testen. Gelukkig is er ook een methode waarbij je de zeep direct kan gebruiken. Deze heet de warme methode of hot process. 



Je kan elk recept gebruiken dat je wil, bijvoorbeeld dit (500 gr vetten):

- 100 gram kokosolie
- 250 gram olijfolie
- 50 gram druivenpitolie
- 100 gram palm olie
- 190 gram water
- 69 gram NaOH

Ik heb bij mijn batch (niet hetzelfde recept als hierboven) wat extra ingrediënten toegevoegd, namelijk kaolin klei, gedroogde goudsbloem en tea tree olie. Dit zal een gezichtszeep worden.

Volg de stappen zoals je zou doen bij cold process: het loog maken, de vetten opwarmen, loog met vetten mixen tot trace. Daar stop je, je kan beter nog geen geur en kleur toevoegen, aangezien deze de hoge temperaturen in de oven vaak niet aankunnen.


Stop je mengsel (vergeet geen deksel zodat het water niet te snel verdampt) nu in je voorverwarmde oven op 90° C. Na 20 minuten haal je het er uit en meng je het geheel goed door. Vaak is het midden nu hard en bleker van kleur. De randen zullen zachter en geler zijn. Meng dit mengsel goed en stop het dan elke keer 15 minuten in de oven. Telkens wanneer je het er uit haalt, schep je het mengsel erg goed door. Uiteindelijk lijkt het een beetje op een mix van puree patatjes met vaseline. Het plakt meer aan mekaar dan aan de pot. Pak nu een beetje op je (gehandschoende!) handen en houdt het tegen je tong. Als het niet meer aanvoelt als een 9-volts batterij, is het klaar! Als het wel nog 'zapt', kan je het nog eens 15 minuten in de oven stoppen.


Je kan nu je geur, kleur en andere toevoegingen in de zeep mengen. Goed mengen is erg belangrijk, aangezien je een homogene zeep wil. Prop het in een mal en laat het afkoelen. Wanneer het hard is, kan je het snijden en onmiddelijk gebruiken! De structuur van hot process is grover dan bij cold process, hou hier rekening mee.



Ik heb mijn zeepje deze morgen gesneden, hij ruikt erg lekker en schuimt goed!

5 opmerkingen:

  1. wat leuk! ik ga het ook eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hee dat ziet er echt leuk uit! Ik wil het ook wel eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk om te lezen dat je er zo veel verstand van hebt en het zelf ook zo leuk vindt om van alles uit te proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wat zijn de verhoudingen om die gezichtszeep te maken die je vermelde in het begin? dat wil ik ook wel eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk dat je ook aan de slag wil! 
    De verhoudingen zijn als volgt:
    - 20% kokosolie
    - 50% olijfolie
    - 10% druivenpit olie
    - 20% palmolie

    Als je liever geen palm olie gebruikt (dat snap ik heel goed),  dan zijn shea boter en/of rice bran olie goede vervangers

    Maar reken het zeker eens opnieuw uit met de Soapcalc!

    BeantwoordenVerwijderen